Medlemsfokus / februar 2024



IT-specialisten har succes med 365-adoption hos bilspecialister 

IT adoption, support, uddannelse og rådgivning af brugere på Microsoft 365 Platformen er omdrejningspunktet for Peer Jørgensen, Microsoft 365 Specialist i Semler.

 

Relativ ukendt, men stor dansk koncern

Og hvis du ikke umiddelbart kender virksomheden, er du ikke den eneste. Det til trods for, at Semler er en af Danmarks store koncerner med en milliardomsætning, ca. en milliard på bundlinjen og omkring 3000 medarbejdere.

Familievirksomheden Semler bliv stiftet i 1917 og har skabt store dele af sin succes ved import, salg, leasing og servicering af biler og landbrugsmaskiner – herunder Volkswagen, SEAT, Audi, Ducati, John Deere, Porsche og Bentley blot for at nævne nogle. 

 

IT-specialist med over 30 års erfaring med Microsoft produkter

Hovedsædet ligger i Brøndby, og her har Peer Jørgensen også sin faste arbejdsplads. Hans fornemste opgave er at yde support og rådgive medarbejderne hos en del af de 140 bilforhandlere i hele landet. 20 forhandlere er direkte ejet af Semler – de resterende er privatejede forhandlere, dvs. helt klassiske forhandlere i detailleddet.

Der er ca. ansat 150 IT-medarbejdere i Semler – heraf sidder vi to specialister i Microsoft 365, fortæller Peer Jørgensen. Vores kernesystem, som bruges til at håndtere import, salg og service af biler, har vi selv udviklet – mainfraime-baseret og ca. 40 år gammelt. Det system står til i løbet af de næste 2-3 år at skulle afvikles og erstattes med et biladministrationssystem på en Microsoft Dynamics baseret platform.

Peer Jørgensen er en del af et team af udekørende konsulenter, der servicerer 140 forhandlere i hele landet. Semler udrullede M365 Platformen i 2017, og på daværende tidspunkt havde man ikke ret meget viden i koncernen omkring dette. Derfor blev jeg prikket på skulderen og spurgt, om jeg ville tage lead på at sikre en så god adoption som muligt, fortæller Peer Jørgensen om sin start i koncernen for 5 år siden.

Jeg har arbejdet med Microsoft produkter i 30 år – både som konsulent og i egen virksomhed, arbejdet både med det offentlige og private virksomheder i alle størrelser, rådgivet, undervist og supporteret. Den erfaring gør mig godt i stand til at rådgive og møde mine kollegaer hos vores forhandlere, der tæller over 5000 brugere.

 

Nudging med et smil er nøgleordet

Adoption af platformens værktøjer er en svær disciplin. Det hører jeg fra mange – også på vores møder i Brugergruppen, siger Peer Jørgensen og forsætter. Min erfaring er, at assistance og besøg face-to-face hos brugerne, er afgørende for at sikre en god og hensigtsmæssig adoption af programmerne. Uden jævnlig opfølgning og besøg risikerer vi, at systemerne ikke bruges optimalt. Vi ved, at mange af vores brugere har et andet fokus – de brænder for at skrue i bilerne eller sælge dem, så for dem er IT et nødvendigt onde. Derfor serveres den løftede pegefinger altid med et glimt i øjet, fortæller han. 

Når en bruger siger til mig ”Ej, hvor er det smart – det vil jeg gøre fremadrettet” - ikke fordi jeg har krævet at de skal, men fordi de kan se lyset. Det øjeblik er det bedste og mest tilfredsstillende i mit job, fastslår Peer Jørgensen.

 

Får viden og netværk i Brugergruppen

I tidligere konsulentstillinger har Peer fungeret som instruktør hos Microsoft partnere og har skullet sætte sig ind og bl.a. lave undervisningsmateriale i programmer på beta og preview stadiet, så man var klar til undervisning på tidspunktet for lancering. Men da der ikke længere er tid til at nørde ned i detaljen på samme plan, er bl.a. Brugergruppen et rigtig godt alternativ.  

I Brugergruppen får jeg viden om det nye på Microsoft 365 Platformen på en hurtig og effektiv måde, siger Peer. Den anden vigtige del er uden tvivl netværket. Dvs. udveksling af erfaringer – og muligheden for at få andres gode løsningsmodeller og indspark. Det kunne bl.a. være andres tips til at nudge brugerne til at ændre adfærd og bruge programmerne mest hensigtsmæssigt.

Privat bor Peer i et dejligt hus centralt i Roskilde med sin datter. Han har også to store sønner, der bor i København. Fritiden bliver brugt med kæresten, børnene og en lang række større og mindre gør-det-selv projekter i hus og have. Derudover sætter han pris på at holde sig i form – bl.a. på sit motionshold, med fokus på mobilitet, balance og styrke.

Du kan læse mere om Semler på: www.semler.dk

Medlemsfokus / februar 2024